Organisation: hur man förbättrar den genom att ersätta dåliga vanor med goda

av Hilda Maria Morgan

24 Januari 2023

Organisation: hur man förbättrar den genom att ersätta dåliga vanor med goda
Advertisement

Organisation är en nyckelfaktor för framgången för vilket projekt som helst, från det enklaste och mest vardagliga till det mest komplexa. Det är därför det är viktigt att även vårt hem är organiserat till perfektion, för att skapa förutsättningar för att vårt liv och våra projekt ska flyta på på rätt spår direkt. Men är vi verkligen säkra på att vårt hem är organiserat på bästa sätt? Svaret kanske överraskar dig: ibland tror vi att vi har implementerat bästa möjliga organisation, men bara du provar att ändra perspektiv inser du att vissa saker kan göras ännu bättre.

Så hur kan vi göra för att få goda vanor som förbättrar vårt hem och vårt liv? Här är några förslag för att komma igång.

Advertisement

1. Organisera och arrangera om i etapper

1. Organisera och arrangera om i etapper

Pexels

Entusiasmen i början kan lätt leda till att man vill göra om hela huseten gång, men det är bäst att undvika att påbörja något som man inte är säker på att man kommer att slutföra. Faktum är att avbrottet mycket lätt kan leda till att man ger upp sitt schema innan det avslutas. Det skulle då vara att föredra att dela upp huset i sektorer och ägna sig åt en sektor i taget, kanske genom att börja med den som stör oss mest. På så sätt kommer vi att ständigt kunna uppskatta förbättringen av vår organisation och underlätta för oss att behålla det som gjorts.

Advertisement

2. Gör research innan du börjar

2. Gör research innan du börjar

Creativo

Innan man börjar organisationerna sina utrymmen är det viktigt att vara säker på var de föremål som vi ska kassera kommer att hamna. Så låt oss ta reda på de möjliga destinationerna för det vi inte längre behöver: sopstation, återvinning eller återanvändning. Om våra föremål kan återanvändas som de är, behöver vi bestämma oss för om vi vill donera eller sälja dem och leta efter föreningar, organisationer eller personer som kan dra nytta av vår donation eller möjliga försäljningskanaler (appar eller hemsidor, grupper på sociala medier, second hand-butiker). Denna fråga bör också vägleda oss i våra inköp: det är bättre att välja föremål som kan återvinnas eller återanvändas snarare än föremål som oundvikligen kommer att hamna på soptippen.

3. Handla hemma innan du handlar i butiken

3. Handla hemma innan du handlar i butiken

Creativo

När du tror att du behöver något nytt, stanna upp och tänk efter innan du köper det. Kanske har du redan samma föremål hemma men du har glömt det; du kanske kan hitta den längst ner i en låda eller garderob eller i källaren. Eller så kanske du istället har något liknande föremål som lätt kan återanvändas för det ändamålet. Detta sätt att gå tillväga hjälper dig inte bara att spara på en onödig utgift, utan också att förbättra din organisation, eftersom du kommer att ha färre saker att hitta en plats till.

4. Lägg undan saker efter att du har använt dem

4. Lägg undan saker efter att du har använt dem

Creativo

Det kan tyckas trivialt, men oreda börjar redan från beslutet att inte direkt ställa tillbaka de föremål som vi har använt färdigt. Om vi ​​tar för vana att inte lämna kvar det vi inte längre behöver använda, blir det också enklare och mer omedelbart att organisera huset.

5. Köp inte för många behållare

5. Köp inte för många behållare

Creativo

Vi köper ofta behållare innan vi vet hur många vi behöver och vilka föremål vi behöver lägga i dem. I köket kan till exempel det att lägga alla produkter vi köper i genomskinliga behållare vara kontraproduktivt i organisatoriska syften: först och främst, om vi slänger originalförpackningen riskerar vi att förlora viktig information om sammansättning, ingredienser, användningsmetoder och utgångsdatum för produkterna; ljus och värme kan också förstöra våra livsmedel före utgångsdatumet. Dessutom riskerar vi genom att köpa en korg eller behållare bara för deras estetiska skull skapa ytterligare förvirring i hemmet, eftersom vi kanske inte vet hur man använder dem på rätt sätt. Och kom ihåg att alltid märka varje behållare, så att du alltid vet vad du ska leta efter och var.

Advertisement

6. Se organisation som en livsstil

6. Se organisation som en livsstil

Pexels

Organisation är inte bara en uppsättning uppgifter som ska utföras korrekt, det är ett verkligt sinnestillstånd. Att vara organiserad kommer i själva verket att tillåta dig att till fullo uppleva andra områden i ditt liv, vilket desorganisering normalt skulle äventyra. Du kan till exempel njuta av tid med dina barn istället för att ägna helgen åt att städa, eller så kan du unna dig en kväll med vännerna istället för att stanna hemma och göra vad du än lämnat åt sitt öde. Detta gäller naturligtvis på alla nivåer: ett mer organiserat hem gör städning och alla andra dagliga sysslor lättare, mental organisation gör att du bättre kan reflektera över dina värderingar, dina mål och strategierna för att uppnå dem, organisationen av en budget hjälper dig att enklare hantera din ekonomi.

Så vad väntar du på, ta fram penna och papper, välj det som är mest akut och sätt igång!

Advertisement