Upptäck de märkliga betydelserna som är gömda i logotyperna för 8 kända varumärken

av Hilda Maria Morgan

07 Februari 2023

Upptäck de märkliga betydelserna som är gömda i logotyperna för 8 kända varumärken
Advertisement

Vi är vana vid att dagligen se namnen och logotyperna för många kända märken: det kan vara kläder, föremål som vi använder varje dag, appar eller till och med den mat som vi ofta konsumerar. Det är så välkända bilder och bokstäver att det måste erkännas att de kunde uppnå det föreskrivna syftet på ett föredömligt sätt: att låta företaget som de tillhör identifieras snabbt.

Men har du någonsin undrat varför det märket valde just den typen av logotyp? Med just de formerna och färgerna? Ibland är valet intuitivt, andra gånger döljer det betydelser, eller till och med bilder, som förstås först efter att ha tagit en mer djupgående titt. Här följer åtta välkända märken.

global.toyota

global.toyota

Toyota, det välkända japanska bilföretaget. Vi känner alla igen "T", initialen i namnet, men varför är det sammansatt av två korsande ellipser? Formen på denna logotyp är avsedd att återkalla ratten, och därmed också grafiskt påminna om produkten som företaget är känt för. Och de är inskrivna i en oval, som istället representerar den värld som Toyota omfattar. Det finns till och med de som lyckats identifiera alla bokstäverna som utgör ordet "Toyota" i denna logotyp!

Advertisement
Commons Wikimedia

Commons Wikimedia

FedEx är en av de mest kända internationella kurirerna i världen, och dess logotyp är ganska enkel: de två orden sida vid sida, med det sista "d:et" i det första ordet och det initiala "E:et" i det andra som lutar mot varandra. Men har du någonsin märkt att det vita utrymmet som bildas mellan "E" och "x" har formen av en pil som pekar framåt?

Commons Wikimedia

Commons Wikimedia

Bland de mest älskade sötsakerna i världen finns Toblerone, en chokladkaka som har gjort om den typiska italienska torronen. Denna schweiziska omtolkning av den traditionella italienska produkten indikeras redan av namnet, som är en crasis mellan "Tobler", uppfinnarens efternamn och "torrone". Denna typ av choklad är känd för sin form: flera trianglar i rad, som påminner om formen på berget ritat i logotypen, eller Matterhorn (Cervino för italienare). Men om du tittar närmare på berget som är ritat på förpackningen, kommer du att märka att klärobskyren som antyder att snö finns på bergstoppen faktiskt döljer formen av en björn, den heraldiska symbolen för Bern, Toblerones stad!

Airbnb, Inc. - Creativo

Airbnb, Inc. - Creativo

Semestern för många människor i världen underlättas genom att använda en mycket populär app: Airbnb, som låter dig hitta boende av alla de slag, även tillsammans med hyresvärdarna som erbjuder husrum. Logotypen för tankarna till ett dokumentklipp i form av ett "A", initialen på företaget, men i verkligheten är det sammansättningen av fyra symboler: i mitten är huvudet på en kund, med armarna utsträckta och lite böjd; utan armarna blir den centrala formen symbolen positionen på någon plats på en karta; å andra sidan, vänder man den upp och ner och tittar på den yttre ramen, känns ett hjärta igen, för att symbolisera tillhörighet och gemytlighet; slutligen "A:et" som känns igen vid första anblicken.

Commons Wikimedia

Commons Wikimedia

Pinterest är bland de mest kända sociala nätverken, född som en anslagstavla där man kan fästa idéer av alla slag. Och faktiskt, det initiala "P:et" påminner om en nål som de som används för att fästa papper på anslagstavlor, av till exempel kork!

Advertisement
Commons Wikimedia

Commons Wikimedia

En av de mest populära betalningskretsarna i världen är Master Card, vars logotyp finns på många betalkort. Den består av två korsande cirklar, en röd och en gul, och där de möts är den resulterande färgen orange. Varför just dessa två färger? Rött symboliserar energi, passion och allt som driver människor att gå framåt; gult representerar istället välstånd.

Commons wikimedia

Commons wikimedia

Vodafone, ett internationellt kommunikationsföretag: formen på det röda "kommat" inuti det är faktiskt ett citattecken som i skriftspråk indikerar början på en konversation!

Advertisement
commons.wikimedia.org

commons.wikimedia.org

Firefox är en av de äldsta och mest använda webbläsarna i världen: i dess logotyp ser vi en räv som omfamnar världen, men i verkligheten är det inte precis en vanlig räv. "Firefox" är det engelska ordet som översätter det kinesiska ordet för den röda pandan, ett djur som riskerar att utrotas och därför är unikt och dyrbart, precis som företaget har för avsikt att presentera sig om.

Det är intressant att upptäcka orsakerna som leder till utarbetandet av dessa till synes så enkla symboler!

Advertisement